Cornel Mihalache: “Partidul Comunist si Armata hotarati sa sacrifice Securitatea…Securitatea nu raspunde la provocari, lasand armata fara inamic” (min. 21, Televiziunea la Zidul Revolutiei, 2014) (II)

Fullscreen capture 722019 73430 AM

Una dintre cele mai jalnice–si sunt multe–scene (inscenari) ale filmului.  Dupa ce Dan Voinea spunea ca n-a existat nici un terorist in zona B.C.U.-ului, si Cornel Mihalache clarifica deci nu era vina lui Nicolae Ceausescu, urma o discutie despre cine avea responsabilitatea pentru distrugerea bibliotecii…o anumita ofiter din Armata Mircea Muresan, omul care mai tarziu, sosit General, a semnat teza de doctorat a lui ASR Principele Radu despre “Biblioteca in flacari”…Cornel Mihalache se confrunta cu Principele Radu cu aceasta “contradictie” si Principele Radu incearca sa se apare…numai ca totul e bazat pe o minciuna…ca n-ar fi existat teroristi atunci…mai ales in zona Palatulul Regal…totul in filmul lui Mihalache este analizat si judecat…fara context

Met Officials Visit Rumania To Help With Damaged Art

BUCHAREST, Rumania, Jan. 18— Rumania’s National Museum of Art, severely damaged in last month’s popular uprising, was visited today by two senior officials of the Metropolitan Museum of Art who said they wanted to see whether American art institutions could help in the restoration.

”We are here in collegial solidarity,” said Philippe de Montebello, the director of the Metropolitan, who arrived here on Wednesday afternoon with Everett Fahy, the Metropolitan’s curator of European paintings.

They were guided through the storerooms Wednesday and today by Theodor Enescu, the new director of the Rumanian museum, and members of the staff who showed the visitors Rumanian and Italian works that had been holed by bullets and melted by fire.

”We came to see the extent of the damage and to explore ways we could be helpful,” Mr. de Montebello said halfway through the tour. He said he would report to a meeting of American art museum directors later this month on the Rumanian museum’s need for restoration laboratory equipment, microscopes and rice paper to cover the damaged works.

”It is not impossible that a few selected paintings, possibly with one of the Rumanian restorers, will be brought to the Metropolitan for work,” he said.

Bullets and Broom Handles

The Metropolitan’s restoration staff has an international reputation, he said, having assisted the Prado Museum in Madrid in restoring some of its paintings. Asked whether the Metropolitan restorers had experience with bullet holes, Mr. de Montebello said: ”If a broom handle accidentally is stuck in a canvas, the canvas doesn’t know the difference from a bullet hole.”

The first hint that the museum’s huge collections, including Old Masters, might be in danger last month came when a group of people knocked at the door and demanded ”the goods.”

That was the morning of Dec. 22. The day before, President Nicolae Ceaucescu had spoken from across Palace Square at his central committee building and, after being interrupted by booing and shouting, had primised ”bunuri” – ”the goods” -to his repressed people. Now the large square was full of restive Rumanians again.

”What we were afraid of was thieves,” said Codruta Cruceanu, a member of the museum’s staff of 60.

She and the others, aided by art students, Bucharest painters and ordinary citizen volunteers, began moving thousands of paintings and other artworks to a second-floor storage room. They left a Rembrandt, a Jan Bruegel, some Memlings and a large El Greco on the walls.

”We never expected shooting,” Miss Cruceanu said.

Museum Becomes a Fortress

But that afternoon, a few hours after Mr. Ceaucescu and his wife had fled the capital by helicopter, hundreds of members of his elite bodyguard, the so-called Special Troop, entered the museum and turned it into a fortress.

The bodyguards were armed with bazookas, machine guns and sniper rifles and they began firing at people in the square and at units of the Rumanian army that had joined the popular uprising. Another unit of the Special Troop did the same thing in the venerable library of the University of Bucharest across the square.

Miss Cruceanu said the bodyguards, who were part of the Ceaucescu state security forces called Securitate, had entered the museum mostly by the skylights from the old royal palace, which is part of the same buildling complex as the art museum. One floor of the museum is in fact directly above the former palace throne room, which Mr. Ceausescu had used for state ceremonies.

Within a short time, army forces were firing back at the museum and at the university library. The shooting resumed Dec. 23 and continued night and day until Dec. 25. All of the museum’s windows were shot out and there are holes in the walls big enough to drive a car through.

Fires broke out on all three floors of the museum, and at the library, the Securitate troops set fire to the building before retreating into deep underground tunnels that lace the capital.

In the museum the fires destroyed the entire archives of the graphic arts department and the decorative arts department. ”Decades of work were burned up,” said Miss Cruceanu, including embroidery studies by Anka Lazarescu, icon studies by Anna Dobjanschi and momument studies by Liana Tugearu. The museum’s restoration laboratory was also burned out.

Rumanian Paintings Damaged

Of the various collections, 75 Rumanian paintings from the 19th and 20th centuries were damaged, although most of the works of Nicolae Grigorescu, an Impressionist who is regarded as Rumania’s greatest painter, were preserved because they had been taken down earlier so that the exhibition room could be repainted. Miss Cruceanu said that 45 other paintings and 10 sculptures had been seriously damaged and that at least 10 paintings had been burned ”beyond recognition.” Among the damaged works are a 17th-century painting of Hercules by Luca Giordano, ”Mother With Child” by Allesandro Allori, ”Samson Destroying the Temple” by Giulio Procaccini, and a 16th-century Italian Annunciation scene. Four Rumanian icons were hit by bullets.

Of four large tapestries on the third floor, one was almost completely burned.

Mr. de Montebello and Mr. Fahy were originally scheduled to be received by Alexandru Cebuc, whom Mr. Ceaucescu had appointed director of the museum. But earlier this week Mr. Cebuc, whom Miss Cruceanu described as a dictator himself, was ousted by the Minister of Culture, Andrei Plesu, and replaced by Mr. Enescu.

Compared to the university library, where irreplaceable manuscripts were incinerated by the Securitate forces, the museum collections, having been largely brought to safety, were for the most part preserved.

But it will be many months before the museum can reopen. It still smells of smoke, and the construction crew replacing the windows and bricking up the gunfire holes leaves something to be desired. ”They are from the Carpati Enterprise, which worked on Ceaucescu’s building projects,” Miss Cruceanu said. ”Yesterday we found them building a fire on the second floor to keep warm. It would be simpler to start the museum anew from the ground up.”

One of the very few visual displays in the museum is a huge color poster showing Nicolae and Elena Ceaucescu standing with some Rumanian children in national costume. Workers painted a caption, ”The Most Beloved Masters,” above it and then put yellow and red devils’ ears and swastikas on the faces of the pair. Miss Cruceanu said that the museum had been forced to display a large portrait of the Ceaucescus in a field of wheat during the dictatorship, but that, mercifully, it was gone now.

Photo: ”Portrait of a Woman,” by Sava Hantia, one of many recently damaged works at the Rumanian National Museum in Bucharest, being examined by Philippe de Montebello, right, director of the Metropolitan Museum, and a curator, Everett Fahy. (Associated Press for The New York Times)


Ing. Dan Iliescu, Muzeul de Arta

Pe la ora 21 [22 decembrie 1989] au aparut parasutistii din Boteni.  Incepusera sa traga si TAB-urile in Palat.  Sarisera in aer toate geamurile.  Aveam senzatia ca trag in noi trupele speciale.  Se tragea din Athenee, din B.C.U., de peste tot.

In pauzele de tir, mai ieseam si afara.  Pe la miezul noptii am vazut cum a luat foc B.C.U..

S-a tras din Muzeu permanent. Aveam impresia ca se trage de la parter, de la arta feudala….Armele lor sunau altfel. Aveau o cadenta sanatoasa. A doua zi si in zilele urmatoare am gasit gloante in Muzeu. Nu erau gloante obisnuite. Aveau un virf tesit. Pareau imbricate intr-o camasa de plumb. Era un calibru intre cinci, cinci si ceva. N-au vrut uslasii [ USLA] sa ne lasa nici un glont. I-am rugat sa ne lasa macar de amintire. N-au vrut! Au zis ca au nevoie pentru identificare. Au notat de unde le-au ridicat.”

Ion Zubascu, “Misterioasa revolutie romana,” Flacara, 19 decembrie 1990, p. 11.

Col. (r) Ilie Stoleru, interviu luat de Mihail Galatanu, Flacara, (nr. 29, 22 iulie 1992), p. 7.

La ce fapte ati fost martor si ati participat in noaptea de 22 spre 23 decembrie?

I.S.:  […Cu o masinaARO am plecat sa verific cele 11 obiective avute in grija…] Am incercat, in jurul orei 1,30 (noaptea), sa verific dispozitivile.  Masina in care ma aflam a primit o rafala trasa dintru-un ARO civil alb.  Pe o straduta care da spre Antiaeriana am primit (ma aflam intru-un ARO al armatei) o alta rafala de pistol automat, care a taiat crengile copacilor din fata noastra, iar ele au cazut pe capota din fata masinii.

Nu putea veni de la o alta formatiune a armatei?

I.S.:  Nu putea veni, deoarece eu cunoastem amplasamentrul trupelor din zona….

Ce armament aveau in dotare formatiunile numite teroriste?

I.S.:  Aveau arme cu amortizoare, cu mecanisme cu luneta, pentru lupta pe timp de noapte (in ,infrarosu’), gloante cu cap-vidia.  Armament foarte modern.  Comisiile civile si militare nu si-au dus treaba (de elucidare) la capat.  Cu mine ce putin, comisia trebuia neaparat sa stea de vorba, dar cu mine n-a vorbit nimeni.  In fata comisiei lui Nicolaescu nu m-am dus fiindca, va spun drept, am avut retineri.  Toate casele (locuintele) din preajma C.C.-ului trebuiau luate pe liste de la I.C.R.A.L. si verificate….

Cum era ,scenariul’ luptei?

I.S.:  In jurul orei 17,00, se tragea din spate de la ,Cina’ (dir directia strazii ,Golesti’) un foc.  Ii raspundea altul din Piata Palatului, apoi urmau serii (rafale) si incepea un foc concertat.  Scenariul a fost repetat zilnic (citeva zile la rind).  Dupa ora 19,30-21,00, scenariul incepea iarasi cu focuri, care durau toata noaptea, dar nu mai era concertata.  In timpul zilei, mai rar.  Din investigatiile pe care le-am facut, am gasit urme de singe prin cladirile prin care am intrat, dar nu existau acolo (nu erau lasate) cadavre, sau gloante ramase.  Cind a inceput sa arda B.C.U., am anuntat pompierii, dar ei au ajuns abia dupa patru ore!!

Sa revenim la faptele stranii, fara explicatie…

I.S.:  Capitanul Ciontea, comandantul batalionului de geniu-aviatie–aflat in subordinea mea–mi-a raportat ca in hotelul Ambasador au fost aciuati teroristi.  Cind s-a deplasat acolo o chipa din brigada antiterorista a gasit trei insi coborind pe scari, imbracati in fulgarine.  Le-a spus:  ,stati, nu trageti, ca va seceram!”  I-au perchezionat.  Sub fulgarine aveau un intreg arsenal.  Pe diferite ,rafturi’ interioare, aveau, pe dedesubt, cutite incovolate, tepi, sisuri, cirlige.  Si dincolo, pe partea cealalta, aveau arme de foc.  Ce s-a intimplat cu ei, cine i-a luat, unde i-a dus?

Ati mai gasit ceva asemanator si la alte hoteluri?

I.S.:  La hotel UNION, cel de linga cofetaria–TURN, s-a mai intimplat ceva.  Am primit telefon de la directorul hotelului ca au aparut 30 de insi care s-au dat drept militieni in misiune.  Ziua stateau in camere, iar dupa caderea noptii plecau in oras.  Noaptea dispareau.  Asta se intimpla pe 24 decembrie, la orele 16,00.

Alte evenimente care dau de gindit?

I.S.:  Cind mi-am mutat punctul de comanda in Piata Valter Maracineanu, acolo, vizavi, se gasea un bloc unde locuiau doar militari si salariati ai M.I.

Ce se-ntimpla acolo?

I.S.:  Cum actionau:  cu lumini si perdele in diagonala.  Acolo se gasea, probabil, un ,punct de comanda’ ai teroristilor.  Se comunica undeva in alta parte.  Cercetind blocul, am ajuns la o anumita incapere.  Am gasit-o sigilata.  Am rupt sigiliul si am intrat.  Erau pahare si mucuri de tigara pe jos, fara mobile inauntru.  De acolo se semnaliza.

Viorel Neagoe (C.C.-ul dupa ora 17,30 22 decembrie)


Nu am apucat insa sa le amplasam pentru transmisie pentru ca in jurul orei 17,30, dupa ce o rafala a spart un geam la etajul I al C.C.-ului, ca la un semnal, s-a deschis focul asupra Pietei de la toate geamurile cladirilor care marginesc piata, mai putin C.C.-ul. Timp de circa 5 minute s-a tras in sus probabil pentru ca, desi ma asteptam ca Piata sa se transforme intr-o baie de singe, oamenii au fost lasati sa se imprastie sau sa se ascunda pe sub camioane.  Dupa un timp insa gloantele au inceput sa coboare, lovind ici, colo, cite un civil, dar tirul era concentrat asupra TAB-urilor (5 la numar) care erau amplasate in dreptul Directiei a V-a.

In momentul cind am vazut ca focul nu se mai opreste, am rugat prin statie sa ni se trimita ajutor militar de urgenta.  Focul a fost continuu timp de 80 minute pina cinda, in sfirsit, in piata au aparut 6 tancuri care s-au raspindit in evantai in fata carului si au tras cu mitralierele asupra cladirilor din jur.  Din acel moment focul din partea opusa a incetat, ca dupa 20 de minute sa se reia cu aceeasi intensitate.  Dupa mai multe astfel de reprize, in ,Sala diplomatiilor’ din Consilul de Stat a avut loc o explozie, in urma cariea flacarile au izbucnit violent.  Au chemat pompierii, tot prin intermediul turnului si acestia au venit in circa 10 minute.

Dupa aceea flacarile au izbucnit la cupola B.C.U.-ului, dar se pare ca asta s-a intimplat dupa ce se mistuise tot ce era inauntru.  Schimbul de foc a continuat mult timp, pina cind cei din tancuri au inceput sa traga cu tunurile asupra cladirii Consilului de Stat.  In urmatorul interval de timp, cei care trageau din Consiliu au inceput sa se urce spre etajele superioare, in final iesind pe acoperis circa 10-12 insi imbracati in pantaloni negi si camasi cu mineca scurta.  Desi au fost somati de mai multe ori–circa 15 minute–sa se predea ca li se garanteaza viata, acestia continuau sa fluture drapele rosii.  La un moment dat unul din ei a luat o mitraliera unui tanc din fata noastra i-a secerat pe toti (se pare deci ca cei in cauza nu aveau voie sa se predea vii).  Pe doi dintre acesti tipi, prinsi de catre revolutionari in jurul orei 19,00, i-am vazut de la 2 metri distanta si aratau a mercenari arabi, dupa culoare si echipament (au fost dusi in C.C., dar nu stiu ce s-a intimplat cu ei)…

Revolutia Romana in direct vol. I, (Bucuresti, 1990), pp. 245-248. 


One thought on “Cornel Mihalache: “Partidul Comunist si Armata hotarati sa sacrifice Securitatea…Securitatea nu raspunde la provocari, lasand armata fara inamic” (min. 21, Televiziunea la Zidul Revolutiei, 2014) (II)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create your website at
Get started
%d bloggers like this: